Gennem samarbejdet med Jesper Horsmark, igennem snart 5 år, har jeg lært en masse om at arbejde med udvikling. Udvikling på mange planer - sociale egenskaber, personlige egenskaber, faglig udvikling og forretningsmæssig udvikling.
Det hele kan som udgangspunkt ses under een hat: Udvikling. Her kan ingen fejle - vi udvikler os konstant. Intet menneske er hugget i sten. Man kan forstene, musklerne kan blive stive, nakken stiv og ikke mindst følelsen i sindet kan til tider føles fastlåst og nedsmeltet, men vi omgives af bevægelser: andre folks bevidsthed, naturens og havets bevægelser - musik og lyde. Lyden eller duften af forår for eksempel - de indtryk trænger sig på i øjeblikket og rører vores sanser. Vi udvikles eller bevæges påny. Succes.
Man kan føle fiasko når man har brugt måneder på en idé som man selv tror på, men som viser sig ikke at slå igennem lydmuren med det første. Men er det ikke en lille succes altid, at have skabt noget, og have delt det med andre. Når vi skaber er vi i den grad i udvikling. At skabe er ligeledes noget vi alle gør dagligt - vi skaber f.eks. vores eget liv, dyrker vores relationer og interagerer med vores børn og venner, kæledyr og ikke mindst vores eget sind. Vi reflekterer, spekulerer, bekymres, glædes og forundres. Mange ting bevæger sig omkring og igennem os. Vi påvirker vores omgivelser og omgivelserne former os.
Gennem arbejdet med idéer, baseret på vores intentioner, skaber vi værdi. Hvis vi ser snævert på begrebet værdi, f.eks. som den værdi idéen genererer af indtægt i form af penge - så kan fiaskoen være en sandsynlig følgesvend. Vi er vant til, at gevinsten skal være lig med eller større end indsatsen, og gerne så hurtigt som muligt. Når vi f.eks. har et lønjob forventer vi en afregning ved månedens udgang. Det er normen og det er praktisk i forhold til faste udgifter mv.
Som selvstændig eller iværksætter, og skaber af egne produkter/idéer, kan gevinsten af indsatsen lade vente på sig. Konkurrence og nye idéer kan gøre det svært, at nå igennem til et ligeligt forhold mellem indsats og god "Return Of Investment".
Men her kommer Horsmark ind fra højre, som et godt eksempel. "Tænk ikke på penge når du skaber... Skab med hjerteblod, sved og tårer, og ikke mindst skab med ører og øjne åbne. Lyt til brugerne, spørg brugerne, inddrag brugerne og lyt til din indre sangstemme, der giver dig energi og glæde ved det du skaber."
Jeg er ved at læse en bog af Lars Muhl: "Seeren fra Andalusien" - den handler om lidt af det samme. Troen imod vores natur og relationer kan være en barsk omgang. Vejen væk fra konventioner, og henimod en lytten til den kreative stemme kan være fyldt med rædsel. En rædsel for fiasko og fattigdom, men alternativet kan være et fastfrosset liv, hvor man følger kendte og brugte metoder til opfyldelsen af revisordrømme og pensionsopsparinger.